Giv din indre kritiker mundkurv på

En indre stemme, der nedgør dig eller fortæller dig, hvad du burde gøre, og hvem du burde være. Følelsen af ikke at være nok, ikke at slå til eller ikke være værd at elske.

Der er ro en stund, men så starter det forfra. Kritikken af den du er, det du føler, det du tænker og det du gør. Du evner ikke at stoppe det, men bliver ramt af skam og på dit selvværd.

Du kender den sikkert godt, stemmen. Den tilhører din indre kritiker.

I mit arbejde som coach møder jeg klienter, hvor den indre kritiker har taget overhånd. Den holder dem tilbage, de tvivler på sig selv og bliver kede af det. Kritikeren begrænser dem i at leve det liv, de ønsker, og har sat spor deres i livskvalitet og selvværd.

Men sådan behøver det ikke at være.

Nedenfor deler jeg konkrete råd til at give din indre kritiker mundkurv på:

Hvad siger kritikeren?

Det første skridt til at stoppe din indre kritiker er at blive opmærksom på, hvad den fortæller dig.

Hvilke negative tanker har du?

Hvornår dukker tankerne op?

Hvilket billede har din indre kritiker af dig?

Check sandhedsværdien

Når du ved, hvad kritikeren siger, så spørg dig selv:

”Er det altid sandt? Hvornår oplever jeg, at det modsatte er sandt?”

Ved at finde eksempler på, at kritikeren ikke altid har ret, skifter du fokus fra frygt til positivt udsyn. Du underminerer kritikerens udsagn, og viser dig selv, at du ikke er alt det, kritikeren beskylder dig for. I stedet anerkender du dig selv og skaber selvværd.

Lav gerne en daglig praksis, hvor du skriver alle de gode ting ned.

Kritikerens intention

Kritikeren er en del af dig, som forsøger at hjælpe og beskytte dig. I bund og grund er den en overlevelsesmekanisme styret af frygt, og frygt overkommes bedst ved at blive mødt og rummet, ikke ved at kæmpe imod den.

Mød derfor din indre kritiker med mildhed og nysgerrighed.

Spørg dig selv: ”Hvad er min indre kritiker bange for? Hvad forsøger den at beskytte mig imod?”

Den bliver måske ved med at påpege dine fejl, fordi den tror, at andre kun kan lide dig, når du er fejlfri, eller den vil undgå, at du bliver gjort til grin.

Nu kender du intentionen, og kan berolige kritikeren. Du kan takke for, at den forsøger at passe på dig, men samtidig insistere på, at der er andre bedre måder at gøre det på, som ikke er styret af frygt.

At rumme ALLE dele af dig selv, også din indre kritiker, skaber en bedre balance og et bedre forhold til dig selv. Din indre kritiker må gerne være der, den skal bare ikke have magten over dig.

Drop sammenligningen med andre

Vi vil gerne være så meget:

Succesfulde

Elskede

Sjove

Smukke

… osv.

I sammenligningen med andre kommer du let til at føle, at du ikke er nok, og så dukker kritikeren op og fortæller dig, at du bare skal strække dig lidt mere, lave dén ting om på dig selv og bide dét i dig.

Men sammenligningen med andre tjener intet andet formål end at fastholde dig i selvkritikken.

Prøv i stedet kun at sammenligne med dig selv, og mål dig ud fra dine egne succeskriterier.

Overbærenhed

”Typisk, det kunne jeg heller ikke klare.”

”Jeg kan ikke engang finde ud af, ikke at bebrejde mig selv.”

Det kan være nemt at møde den indre kritiker med endnu mere kritik. At bebrejde dig selv endnu mere og kritisere dig selv for overhovedet at have en indre kritiker. Men det er bare en anden version af selvkritik, når du bliver irriteret på dig selv. At forsøge at stoppe noget, ved at gøre mere af det samme, virker sjældent.

Op på hesten igen

Øvelse gør mester. Det gælder også for din indre kritiker, og den har sikkert mange års erfaring i at kritisere uden modspil. Derfor kan det være svært at give den mundkurv på, og der vil være dage, hvor du falder i. Men når øvelse gør mester, gælder det også dig.

Derfor: Op på hesten igen, når det ikke lykkes. Brug ovenstående råd, og med tiden vil du opleve, at det bliver lettere.

Har du lyst til at læse mere? Så skriver jeg her om, hvordan tanker påvirker vores følelser: Dine tanker skaber dine følelser.

Her kan du se, hvad jeg tilbyder: Coaching

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *